Let’s travel together.

حل و فصل پرونده های وراثتی ؛ کار اصلی وکیل انحصار وراثت

وکیل انحصار وراثت : با پیشرفته شدن جوامع و افزایش تعداد جمعیت انسان ها، مسئله ی شناسایی مرگ و تولد افراد تبدیل به یک معضل اجتماعی شد. به همین منظور برای حل چنین چالشی تدابیری اندیشیده شد. همچون :

شناسنامه برای تولد اشخاص
گواهی فوت و ابطال شناسنامه برای شناسایی مرگ
گواهی انحصار وراثت برای تصدیق فوت
وکیل انحصار وراثت می تواند به افرادی که آگاهی کاملی در رابطه با موضوعات مربوط به ارث و میراث ندارند کمک کند. تا در مسیر احقاق حقوق خود به درستی قدم بردارند.

برخی از افراد انسان را موجودی میدانند که تنها در زمان حیات خود با دیگران تعاملات حقوقی دارد. اما بر خلاف تصور آنها تعاملات حقوقی و آثار این تعاملات پس مرگ انسان نیز با به جا ماندن ارث از او ادامه دارد . وکیل انحصار وراثت فردی است مهارت و تجربه ی کافی. در حل و فصل پرونده های وراثتی متبحراست . بدون انکه کشمکش و تنش بین وراث یک فرد پس از مرگ بوجود اید، برای تخصیص ارث و جلوگیری از تضییع حقوق افراد، تلاش میکند.

گواهی انحصار وراثت

گواهی انحصار وراثت، نوعی از اسناد قانونی محسوب میشود . در آن تاریخ مرگ متوفی معین شده . همچنین وراث ( ورثه های فرد مرده) را مشخص میکند. در این سند تمام ارکان حکومت به وسیله سند مزبور، وراث انحصاری شخص متوفی به رسمیت شناخته میشود. توجه داشته باشید که برای پیگیری های حقوقی از جانب وکیل انحصار وراثت، باید حتما گواهی انحصار وراثت صادر شده باشد.

در گواهی انحصار وراثت به موضوعات زیر اشاره می شود:

تعداد ورثه متوفی
میزان سهم الارث هریک از ورثه
ارجاع به داوری در قرارداد هابیشتر بدانید
توجه داشته باشید که این گواهی دارای اهمیت بسیار زیادی میباشد. چرا که برای هرگونه عمل حقوقی که وکیل انحصار وراثت باید برای احقاق حقوق افراد انجام دهد( مانند: هرگونه نقل و انتقال اموال متوفی که قهراً در مالکیت ورثه قرار می گیرد – ادامه عملیات ثبتی و …) وجود این برگه ضروری و لازم است.

رویه ی اجرایی پرونده های انحصار وراثت

بنابراین قبل از هر گونه پیگیری پرونده ی حقوقی که وکیل انحصار وراثت آن را بر عهده می گیرد، باید وراث متوفی و یا دیگر اشخاص ذینفع از دادگاه و محاکم قانونی مربوطه تقاضا کنند تا برگه ی گواهی انحصار وراثت صادر شود. شاید اکنون این سوال برای شما پیش آید که اگر تعداد ذینفعان فرد فوت شده زیاد باشد، اخذ برگه ی انحصار وراثت بر عهده ی کدام یک است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که در چنین مواردی نیازی نیست تا همه ی افراد به دادگاه مراجعه کنند، مراجعه ی یکی از آنها نیز برای اخذ گواهی انحصار وراثت کافی است.

با استناد به ماده 20 قانون آیین دادرسی مدنی: دعاوی راجع به ترکه متوفی در دادگاه محلی که آخرین اقامتگاه متوفی در ایران ان محل بوده رسیدگی خواهد شد و اگر آخرین اقامتگاه متوفی معلوم نباشد رسیدگی در صلاحیت شورای که اخرین محل سکونت متوفی در ایران، در حوزه آن بوده است، خواهد بود. بنابراین مرجع صالح جهت تقدیم دادخواست انحصار وراثت شورایی است که آخرین محل سکونت متوفی بوده است .

فردی که برای اخذ گواهی انحصار وراثت به دادگاه مراجعه میکند باید مدارک زیر را به همراه داشته باشد:

شناسنامه متوفی
گواهی فوت متوفی
کارت ملی متوفی
استشهادیه محضری
کپی برابر اصل شده شناسنامه وراث
رسید گواهی مالیاتی یا مالیات بر ارث

نقش وکیل انحصار وراثت در حل و فصل دعوای انحصار وراثت

طبق امار بدست امده در سال های اخیر باید گفت که بسیاری از پرونده های دعاوی حقوقی که در دادگاه ها مطرح شده اند مربوط به تقسیم میراث بازماندگان افراد فوت شده می باشد. حضور وکیل انحصار وراثت باعث رعایت حقوق و ارث میراث افراد می شود . علاوه بر آن باعث میشود تا چنین تنش ها و کنش هایی بدون ایجاد پرونده در دادگاه ها و صرف هزینه و وقت بسیار به نتیجه برسد . همچنین از بالا گرفتن دعواهای بین خویشاوندان جلوگیری می کند. در واقع حضور وکیل انحصار وراثت باعث میشود پرونده در صلح و آرامش حل و فصل شود.

وکیل انحصار وراثت این وظیفه را دارد تا قبل از آنکه دعوای حقوقی بین خویشاوندان بوجود آید، مشاوره حقوقی اختصاصی در زمینه ی چگونگی تقسیم اموال و سهم هریک از وراث ارائه دهد. اما اگر این دعاوی در دادگاهها و مراجع قانونی نیز مطرح شوند، وکیل انحصار وراثت با تخصص و مهارتی که دارد از حقوق موکلان خود دفاع میکند . و مانع از تضییع حقوق آنها در محاکم قانونی حضور خواهد شد.

شاخصه های انتخاب وکیل انحصار وراثت

اولین شاخصه ای که برای انتخاب یک وکیل انحصار وراثت حرفه ای باید در نظر گرفت، آگاهی و اطلاعات کافی او در زمینه ی مباحث حقوقی به خصوص مسئله ی ارث است. از طرفی دیگر وکیل انحصار وراثت باید تسلط کافی بر قوانین مالیات نیز داشته باشد؛ چرا که امروزه اخذ گواهی انحصار وراثت در مقایسه با سال های پیشین تفاوت هایی دارد که یک وکیل متبحر باید از آنها آگاهی داشته باشد.

در مورد متوفیان که پیش از سال در قانون مالیاتی کشور در سال ۹۵امده است که در جهت اخذ گواهی انحصار وراثت علاوه بر مراحل کلی که ذکر کردیم، اخذ اظهارنامه مالیات بر ارث جهت ارائه به دادگاه مربوطه لازم است . در حقیقت وراث باید لیست مال و اموال متوفی را به اداره مالیات مربوطه ارائه کرده و اظهارنامه مخصوص مالیات بر ارث را تکمیل کنند . در حالی که در مورد افراد فوت شده از ابتدای سال ۱۳۹۵ اخذ اظهارنامه مالیات بر ارث جهت انجام مالیات بر ارث نیاز نیست.

اما در مورد افراد فوت شده پیش از سال در قانون مالیاتی سال 95 آمده است که باید تکمیل کردن و ارائه لیست اموال متوفی اولین گام در تشکیل پرونده مالیات بر ارث است که به طور طبیعی نقش خیلی مهم در جریان پرونده مالیات بر ارث و حتی میزان مالیات مربوطه خواهد داشت.

با توجه به ذکر موارد بالا به خوبی میتوان به اهمیت وجود وکیل انحصار وراثت در جریان رسیدگی به پرونده های حقوقی ارث پی برد. همانطور که از مقایسه ی قوانین ارث قبل از سال 95 و بعد از آن متوجه شدید، اهمیت کاری و وجود وکیل برای حل و فصل دعاوی حقوقی، هر روز افزایش میابد.

منبع: موسسه عدل و حق

1 نظر
  1. *** می گوید

    سلام شبتون بخیر سوالی داشتم پدر شوهر بنده ۶ سال است که فوت شدند در شناسنامه اصل ایشان اسم سه فر ند و یک همسر آمده و اینکه فرزندی از این مرحوم نیز هست که فقط اسم پدر شوهر بنده در شناسنامه او هست ولی در شناسنامه پدر شوهرم نیست و اسم مادر ایشان هم در شناسنامه پدر شوهر من نیست و خانواده همسرم مطمعن هستن که هیچ ازدواج و صیغه بین پدر شوهر م حوم و مادر مرحومان فرزند که در شناسنامه پدر شوهرم نیست انجام نگرفته و این پسر الان ۷۰ سال دارند لذا همسر من که اسمش درشناسنامه هست ۶ سال پیش کاملا قانونی بر اساس شناسنامه درخواست انحصار وراثت کردن ولی الان آن فرزند که اسمش و اسم مادرش در شناسنامه پدر شوه م نیست شکایت کلاهبرداری کردن که با علم ب ا ینکه میدانستند من فرزند او هستم اسم مرا نیاوردند ولی خانواده همسرم به نامشروع بودن وی یقین دارند لذا آیا الان حکم به نفع ما خواهد بود یا خیر و قانون جدید چه میگوید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.