Let’s travel together.

دادگاه انقلاب و صلاحیت آن

با تخصصی شدن و تقسیم مراجع قضایی هر مرجع صلاحیت رسیدگی به برخی از پرونده ها را پیدا کرده است . بدین صورت پروسه دادرسی دقیق تر و تخصصی تر می باشد . یکی از انواع مراجع قضایی دادگاه انقلاب می باشد که در قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب به بررسی آن و مواردی که صالح به رسیدگی است ، بیان شده است . دادگاه انقلاب در مرکز هر استان و مناطقی که ضرورت تشکیل آن را رییس قوه قضاییه تشخیص می‌دهد تحت‌ نظارت و ریاست اداری حوزه قضایی تشکیل می شود . در این مقاله به بررسی دادگاه انقلاب و صلاحیت ها دادگاه انقلاب خواهیم پرداخت.

دادگاه انقلاب
در دعوی کیفری به دلیل گستردگی دعاوی و تنوع و تعداد بالای پرونده های مطرح شده ، قانونگذار با تخصصی کردن مراجع قضایی کیفری آنها را به چند دسته تقسیم کرده است . یکی از انواع دادگاه های کیفری ، دادگاه انقلاب است . دادگاه انقلاب نیز مانند هر حوزه قضایی دیگر نیز به تعداد لازم شعبه دادگاه ، قاضی تحقیق ، دفتر دادگاه، واحد ابلاغ و اجراء احکام و در صورت لزوم یک واحد ارشاد و ‌معاضدت قضایی خواهد داشت و در صورت تعدد شعب دارای یک دفتر کل نیز خواهد بود .

صلاحیت دادگاه انقلاب
صلاحیت دادگاه های انقلاب طبق قانون ماده 5 قانون دادگاه های عمومی و انقلاب بدین صورت است که این مرجع به جرائم ذیل رسیدگی می‌نماید :

  • کلیه جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی و محاربه یا افساد فی‌الارض .
  • توهین به مقام بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری .
  • توطئه علیه جمهوری اسلامی ایران یا اقدام مسلحانه و ترور تخریب مؤسسات به
    منظور مقابله با نظام .
  • جاسوسی به نفع اجانب .
  • کلیه جرائم مربوط به قاچاق و مواد مخدر .
  • دعاوی مربوط به اصل 49 قانون اساسی .
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.