تعيين نرخ عوارض پارك حاشيهاي در سال 1401
مادهواحده:
به استناد ماده (15) “قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي” مصوب 1389 و تبصره (2) ماده (3) آييننامه اجرايي تبصره (1) ماده (15) قانون مذكور، مصوب 1394 هيات وزيران درخصوص مديريت پارك حاشيهاي و باتوجه به تبصره (1) ماده (50) “قانون ماليات بر ارزش افزوده” مصوب 1387 (تنفيذي طي بند (1) ماده (55) “قانون ماليات بر ارزش افزوده” مصوب 1400) و در اجراي بند (16) قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375 با اصلاحات و الحاقات بعدي آن، شهرداري تهران مكلف است از ابتداي سال ۱۴۰1 بر اساس ضوابط مقرر در مصوبه “تعيين نرخ عوارض پارك حاشيهاي در سال 1400” ابلاغي به شماره 160/2735/25378 مورخ 1399/11/14 و وفق نرخهاي مندرج در اين مصوبه نسبت به مديريت پارك حاشيهاي و اخذ عوارض مربوطه اقدام نمايد.
الف) نرخ پايه عوارض پارك حاشيهاي مندرج در جداول شماره (1) و (2) ذيل ماده يكم (1) مصوبه تعيين نرخ عوارض پارك حاشيهاي در سال 1400 ابلاغي به شماره 160/2735/25378 مورخ 1399/11/14، با اعمال حداقل 25 و حداكثر 28 درصد افزايش نسبت به نرخهاي مصوب سال 1400 به شرح زير اصلاح و تعيين ميگردد:
جدول شماره (۱) اصلاحي – نرخ پايه عوارض پارك حاشيهاي بر اساس مدت زمان توقف (برحسب ريال)
رديف | نوع وسيله نقليه | به ازاي هر نيم ساعت توقف (تا مدت زمان حداكثر دو ساعت) | به ازاي هر نيم ساعت توقف (پس از گذشت دو ساعت) |
1 | سواري و وانت | 16000 | 20000 |
2 | كاميونت و مينيبوس | 32000 | 39000 |
جدول شماره (2) اصلاحي – ردهبندي معابر
رديف | رده معبر | الف | ب | ج | د |
1 | ضريب پايه | 1/8 | 1/4 | 1/2 | 1 |
2 | ضريب خوشحسابي | 0.9 | 0.9 | 0.9 | 0.9 |
ب) ماده دوم (2) مصوبه فوقالذكر و تبصره آن به شرح زير اصلاح و جايگزين ميگردد:
ماده دوم (2) اصلاحي:
ردهبندي معابر مصوب پارك حاشيه براساس موقعيت مكاني، ردهي عملكردي، ميزان عرضه و تقاضا، كاربري غالب از حيث تجاري يا اداري، از سوي شوراي حملونقل و ترافيك شهر تهران تعيين خواهد شد. شوراي مذكور مجاز است در صورت تغيير شرايط ترافيكي معابر حاشيهاي، نسبت به اصلاح و بازنگري ردهبندي معبر در مقاطع زماني سه (3) ماهه اقدام نمايد.
تبصره (اصلاحي):
تا زمان تعيين ردهبندي معابر مصوب پارك حاشيهاي توسط شوراي حمل و نقل و ترافيك شهر تهران، نرخ عوارض پارك حاشيهاي از اعمال ضريب پايه در ضريب (ج) ردهبندي معابر مذكور در جدول شماره (2) ذيل ماده يكم (1) مصوبه محاسبه و دريافت خواهد شد.
پ) ضريب خوشحسابي مذكور در ماده چهارم (4) مصوبه مذكور در بند (الف) از هشتدهم (0/8) به نهدهم (0/9) اصلاح ميگردد.
ت) يك تبصره به شرح زير به ماده سوم (3) مصوبه فوقالذكر الحاق ميگردد:
تبصره (الحاقي به ماده سوم 3):
شهرداري تهران مكلف است در كليه فضاي پاركِ تحت مديريت خود، با ايجاد زيرساختهاي لازم ظرف مدت زمان حداكثر شش (6) ماه، امكان نمايش برخط وضعيت اشغال يا عدم اشغال پاركينگ و نرخ مصوب را از طريقِ سامانههاي هوشمند براي شهروندان فراهم نمايد.
ث) يك تبصره به شرح زير به ماده پنجم (5) مصوبه فوقالذكر الحاق ميگردد:
تبصره (الحاقي به ماده پنجم 5):
شهرداري تهران مكلف است وسايل نقليهاي را كه نسبت به پرداخت عوارض پارك حاشيهاي اقدام نمينمايند، جهت اعمال قانون به پليس راهور تهران معرفي نمايد.
ج) ماده ششم (6) مصوبه مذكور به شرح زير اصلاح و يك تبصره به آن الحاق ميگردد.
ماده ششم (6) اصلاحي:
شهرداري تهران مكلف است صرفاً در معابري كه پس از گذشت حداقل 3 ماه از اعمالِ نرخهاي موضوع اين مصوبه، در ساعاتي از روز كه داراي ضريب اشغال پاركينگ بيش از 90 درصد (%90) هستند، نسبت به تعيين و اعمالِ ضريب ساعت اوج با تصويب كميسيون مشترك عمران و حملونقل و برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران اقدام نمايد.
تبصره (الحاقي به ماده ششم 6):
ساعات اوج معابر مشمول اجراي مديريت پارك حاشيهاي در هر روز از اجراي طرح، حداكثر شش (6) ساعت بوده و طي بازههاي زماني 3 ماهه توسط شهرداري تهران بروزرساني ميشود.
چ) ماده يازدهم (11) مصوبه مذكور به شرح زير اصلاح و دو (2) تبصره به آن الحاق ميگردد:
ماده يازدهم (11) اصلاحي:
شهرداري تهران مكلف است در واگذاري مديريت هوشمند پارك حاشيهاي به بخش خصوصي برنامهريزي لازم براي مديريت يكپارچه و حفظ وحدت رويه بين مناطق مختلف شهر تهران را لحاظ نموده و به گونهاي برنامهريزي نمايد كه ضمن جلوگيري از ايجاد انحصار براي يك يا چند شركت خاص، فضاي رقابتي براي فعاليت بخش خصوصي در هوشمندسازي مديريت پارك حاشيهاي ايجاد شود. سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري تهران به عنوان پيمانكار موظف به كسب تاييديه از سازمان حملونقل و ترافيك در ارائه خدمات طراحي و اجراي هوشمندسازي مرتبط با مديريت پارك حاشيهاي همانند ساير پيمانكاران ميباشد.
تبصره يكم (1) الحاقي:
شهرداري تهران با مشاركت بخش خصوصي نسبت به هوشمندسازي پارك حاشيهاي بدون حضور عامل انساني و جمعآوري سيستم فعلي كه با تردد خودرو پلاكخوان گردشي موجب آلودگي هوا و اعتراض شهروندان شده اقدام نمايد.
در سيستم موردنظر با استفاده از فناوري روز، همچنين اينترنت اشياء و هوش مصنوعي قابليت ذخيره برخط جاي پارك براي شهروندان در سامانه تهران من لحاظ شود تا ضمن ايجاد درآمد پايدار موجب رضايت شهروندان گردد.
تبصره دوم (2) الحاقي:
بر اساس تبصره دوم (2) ذيل ماده پانزدهم قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي مصوب 1389/12/08 مجلس شوراي اسلامي با اصلاحات و الحاقات بعدي آن، درآمدهاي پارك حاشيهاي حاصل از اين ماده مبالغي است كه بايد در چارچوب قرارداد با پيمانكاران اخذ و به حساب خزانه دولت واريز شود تا عيناً به شهرداري تهران مسترد گردد و صرف توسعه پاركينگ هاي عمومي شود.
ح) ماده دوازدهم (12) مصوبه مذكور به شرح زير اصلاح ميگردد:
ماده دوازدهم (12) اصلاحي:
شهرداري تهران مكلف است تا پايان سال 1401، نسبت به گسترش فضاهاي پارك حاشيهاي تحت مديريت خود در مناطق 22گانه شهر تهران به ميزان يكصد و بيست هزار ( 120/000) فضاي پارك خودرو اقدام نمايد.
خ) ساير مواد و تبصرههاي مصوبه “تعيين نرخ عوارض پارك حاشيهاي در سال 1400” ابلاغي به شماره 160/2735/25378 مورخ 1399/11/14 براي اجرا در سال 1401 به قوت خود باقي ميباشد.