آیین نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک
تصویبنامه مصوب جلسه مورخ ۱۴۰۰/۰۳/۰۹ هیات وزیران درخصوص «آیین نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک» طی نامه شماره ۲۷۹۷۹ مورخ ۱۴۰۰/۰۳/۱۲ توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد.
وزارت صنعت معدن و تجارت – وزارت کشور – وزارت راه و شهرسازی
وزارت امور اقتصادی و دارایی- سازمان حفاظت محیطزیست
سازمان ملی استاندارد ایران
هیئت وزیران در جلسه ۹/۳/۱۴۰۰ به پیشنهاد مشترک سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان ملی استاندارد ایران و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد ماده (۸) قانون هوای پاک – مصوب ۱۳۹۶- آییننامه اجرایی ماده مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:
آیین نامه اجرایی ماده (۸) قانون هوای پاک
ماده ۱- در این آییننامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
۱- قانون: قانون هوای پاک – مصوب۱۳۹۶-
۲- سازمان: سازمان حفاظت محیط زیست.
۳- سن مرز فرسودگی: سنی که وسایل نقلیه موتوری به علت طول عمر و میزان کارکرد، دچار افت عملکردی و ایمنی شده و نیازمند تعمیرات و نگهداری فنی بیشتر میباشند. این وسایل نقلیه موتوری مشمول افزایش دفعات سالیانه معاینه فنی میشوند.
۴- وسیله نقلیه موتوری فرسوده: وسیله نقلیه موتوری که بدون توجه به حد سن مرز فرسودگی، پس از دو دوره متوالی مندرج در جدول موضوع ماده (۲) این آییننامه، نتواند گواهی معاینه فنی معتبر اخذ نماید و مشمول محدودیتهای ماده (۸) قانون میشود.
ماده ۲- جدول سن مرز فرسودگی و تعداد دفعات انجام معاینه فنی انواع وسایل نقلیه موتوری
به شرح زیر تعیین میشود:
ردیف
نوع وسیله نقلیه، سوخت و مشخصات فنی
سن مرز فرسودگی (سال)
تعداد دفعات معاینه فنی پس از رسیدن به سن مرز فرسودگی در سال
۱
خودروی شخصی: شامل سواری، استیشن (ون)، سواری کار
۱۵
۲ مرتبه
(شش ماه یکبار)
۲-۱
خودروی عمومی شامل تاکسی سواری، استیشن (ون)، سواری کار
بنزینی و دوگانه سوز
۸
۴ مرتبه
(سه ماه یکبار)
۲-۲
پایه گازسوز
۱۰
۳ مرتبه
(۴ ماه یکبار)
۲-۳
برقی
۱۴
۳ مرتبه
(۴ ماه یکبار)
۳-۱
وانت
پایه گاز سوز
۱۴
۳ مرتبه
(۴ ماه یکبار)
۳-۲
بنزینی، دوگانه سوز و دیزلی
۱۳
۳ مرتبه
(۴ ماه یکبار)
۴-۱
اتوبوس درون شهری
دیزلی
۸
۴ مرتبه
(۳ ماه یکبار)
۴-۲
پایه گازسوز
۱۰
۴ مرتبه
(۳ ماه یکبار)
۴-۳
برقی منوط به بازسازی با رعایت قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی
- مصوب ۱۳۸۹-
۲۰
۳ مرتبه
(۴ ماه یکبار)
۵-۱
مینی بوس و میدل باس درون و برون شهری
دیزلی
۸
۳ مرتبه
(۴ ماه یکبار)
۵-۲
پایه گازسوز
۱۰
۳ مرتبه
(۴ ماه یکبار)
۵-۳
برقی منوط به بازسازی با رعایت قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی
- مصوب ۱۳۸۹-
۲۰
۳ مرتبه
(۴ ماه یکبار)
۶
اتوبوس برون شهری
۱۰
۳ مرتبه
(۴ ماه یکبار)
۷
کشنده، کامیون و کامیونت
۱۶
۳ مرتبه
(۴ ماه یکبار)
۸-۱
موتورسیکلت
بنزینی کاربراتوری
۵
۲ مرتبه
(۶ ماه یکبار)
۸-۲
بنزینی انژکتوری
۶
۲ مرتبه
(۶ ماه یکبار)
۸-۳
برقی
۱۲
۲ مرتبه
(۶ ماه یکبار)
۹
سواری دولتی
۱۳
۳ مرتبه
(۴ ماه یکبار)
تبصره ۱- تعداد دفعات معاینه فنی خودروهای شخصی ردیف (۱) جدول موضوع این ماده، پنج سال پس از گذشتن از سن مرز فرسودگی به سه مرتبه در سال (هر ۴ ماه یکبار) افزایش مییابد.
تبصره ۲- تردد وسایل نقلیه ردیفهای (۲-۱) و (۸-۱) جدول (تاکسی و موتورسیکلت) با سامانه سوخترسانی کاربراتوری، در شهرهای دارای اولویت آلایندگی طبق بند (۳) ماده (۱) آییننامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگیها (موضوع ماده (۲) قانون هوای پاک) از ابتدای سال ۱۴۰۱ ممنوع میباشد و مشمول کلیه محدودیتهای خودرو فرسوده مندرج در ماده (۸) قانون میشوند.
تبصره ۳- تغییر پلاک انواع وسایل نقلیه عمومی به شخصی به علت کارکرد بالاتر وسایل نقلیه عمومی و افت عملکردی، ایمنی و محیطزیستی آنها، ممنوع میباشد.
تبصره ۴- در صورت بازسازی اساسی اتوبوسهای حمل و نقل عمومی درون شهری طبق دستورالعمل مشترک وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیطزیست، پنج سال به سن مرز فرسودگی آنها اضافه میشود.
تبصره ۵- تردد خودروهای کاربراتوری در محدوده نواحی کم انتشار (LEZ) و ممنوعه وفق ماده (۱۸) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی – مصوب ۱۳۸۹- در شهرهای دارای اولویت آلایندگی (طبق بند (۳) ماده (۱) آییننامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگیها (موضوع ماده (۲) قانون هوای پاک)، از ابتدای سال ۱۴۰۱ ممنوع میباشد.
ماده ۳- برای خودروهای سنگین و نیمهسنگین، سبک و موتورسیکلت با قوای محرکه ترکیبی (هیبریدی) سن مرز فرسودگی براساس قوه محرکه احتراقی بوده و نسبت به وسایل نقلیه دارای قوای محرکه صرفاً احتراقی، دو سال به سن مرز فرسودگی آنها اضافه میشود.
ماده ۴- در موارد زیر، دو سال به سن مرز فرسودگی موضوع جدول موضوع ماده (۲) این آییننامه اضافه میشود:
۱- کلیه خودروهای دیزلی در صورت نصب پالایشگر (فیلتر) دوده استاندارد حداقل یکسال قبل از رسیدن به سن مرز فرسودگی جدول موضوع ماده (۲) این آییننامه.
۲- تعویض واکنشساز (کاتالیست) استاندارد و سامانه (سیستم) آلایندگی اگزوز برای تاکسیهای ردیف (۲-۱) و (۲ – ۲) جدول موضوع ماده (۲) این آییننامه.
تبصره- سازوکار اجرایی این ماده توسط وزارت کشور با همکاری سازمان حفاظت محیطزیست و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ظرف سه ماه تدوین و ابلاغ میشود.
ماده ۵- وزارت کشور موظف به تشدید نظارت بر عملکرد مراکز معاینه فنی کلانشهرها با افزایش بازرسی سرزده و حضور نیروی ناظر مقیم از طریق شهرداریها میباشد. دستورالعمل نحوه تشدید نظارت، ظرف سه ماه پس از ابلاغ این آییننامه توسط وزارت کشور و با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست تهیه و ابلاغ میشود.
ماده ۶- وزارت کشور و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظفند سازوکار لازم را از طریق سامانه یکپارچه معاینه فنی کشور به نحوی فراهم نمایند که پس از انجام آزمونهای برخط معاینه فنی، نتیجه فرایند آزمون وسیله نقلیه شامل غیر فرسوده، سن مرز فرسودگی، وسیله نقلیه فرسوده و تعداد دفعات متوالی مردودی وسیله نقلیه در سامانه و برگ معاینه فنی مربوط به مالک وسیله نقلیه درج شود.
ماده ۷- به جهت حفظ سطح ایمنی و آلایندگی خودروها در محورهای مواصلاتی کشور، وزارت راه و شهرسازی و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظفند ظرف یک ماه پس از ابلاغ این آییننامه نسبت به تخصیص شماره (کد) جریمه فاقد گواهی معاینه فنی و خودروهای فرسوده به کلیه دوربینهای نظارتی در محورهای جادهای برونشهری اقدام نمایند.
ماده ۸- نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است برابر تبصره (۱) ماده (۶) و ماده (۸) قانون، نسبت به اعمال جریمه تردد خودروهای فاقد گواهی معاینه فنی و خودروهای فرسوده مندرج در جدول جریمههای تخلفات مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور در کلیه نقاط کشور و مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی اقدام نماید.
ماده ۹- آن دسته از خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر که در طرحهای نوسازی اعلامشده توسط دولت ثبت نام نمودهاند، تا زمان تحویل خودروی جدید از مقررات مربوط به خودروهای فرسوده موضوع ماده (۸) قانون مستثنی میباشند.
تبصره – در صورتی که خودروهای جدید موضوع طرحهای مذکور در این ماده آماده تحویل باشند و مالکان خودروهای مربوط از انجام اقدامات تکمیلی و یا پرداخت مبالغ مربوط به خرید خودروی جدید در موعد مقرر استنکاف نمایند، استثنای موضوع این ماده درخصوص خودروهای مذکور از تاریخ پایان فرصت اقدام مالکان آنها لغو میشود. دستورالعمل اجرایی این ماده توسط وزارتخانههای کشور و راه و شهرسازی با همکاری سازمان حفاظت محیطزیست و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تهیه و ابلاغ میشود.
ماده ۱۰- خودروهای مربوط به آییننامه شناسایی و صیانت از وسیلههای نقلیه تاریخی موضوع تصویبنامه شماره۷۳۶۷۱/ت۵۰۲۴۳ه– مورخ ۱۷/۶/۱۳۹۵، از شمول این آییننامه مستثنی میباشند.
ماده ۱۱- از تاریخ ابلاغ این آییننامه، بند (۴) تصویبنامه شماره ۹۲۳۰۸/ت۴۰۵۸۷ک مورخ ۷/۶/۱۳۸۷، بند (۱) تصویبنامه ۲۱۲۳۲۶/ت۴۶۳۲۰ه– مورخ ۱۶/۱۲/۱۳۹۰، ماده (۵) تصویبنامه شماره ۱۲۰۶۷۱/ت۵۰۸۹۱ه– مورخ ۱۴/۱۰/۱۳۹۳ و تصویبنامه شماره ۹۵۲۰۰/ت۵۵۰۷۴ه– مورخ ۱۸/۷/۱۳۹۷ لغو میشوند.
اسحاق جهانگیری
معاون اول رییس جمهور